سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سرباز حریم ولایت



تحویل سامانه موشکی اس300 توازن نظامی منطقه را به نفع ایران تغییر


 

به گزارش پارس به نقل از اشراف اندیشکده مطالعات امنیت ملی در مقاله‌ای به قلم زوی ماگن محقق ارشد این مؤسسه و سفیر سابق رژیم صهیونیستی در روسیه می‌نویسد: تصمیم روسیه در نیمه آوریل مبنی بر لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی ضدهوایی اس300 به ایران موجب تعجب جامعه بین‌المللی شد. توافقی که در سال 2007 امضا شده، از سال 2010 در راستای مشارکت روسیه در نظام تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران معلق شد. همچنین موافقت دوجانبه‌ای غیرعلنی با اسرائیل نیز شکل گرفته بود. این سامانه‌ها در طی این دوره نیز به سوریه یا مصر تحویل نشدند.

 

? اس300 توازن نظامی منطقه را به نفع ایران بر هم می‌زند 

بنابراین، در نگاه اول چنین به نظر می‌رسد که در مسکو یک تغییر مهم سیاسی رخ داده است. سؤال اصلی آن است که آیا این تغییر بخشی از تغییر راهبردی در سیاست منطقه‌ای روسیه و نگرش آن نسبت به اسرائیل است یا صرفاً یک حرکت تاکتیکی ناگهانی است. برای تعیین واکنش مؤثر اسرائیل، درک این دلیل این رفتار اهمیت زیادی دارد.

واضح است که حرکت روسیه موجب تغییر توازن نظامی منطقه می‌شود. اس300 تغییردهنده شرایط بازی است. این سامانه موجب می‌شود که عملیات اسرائیل یا آمریکا در حریم هوایی ایران بسیار دشوارتر شود. اگر ایران نخواهد برنامه هسته‌ای نظامی خود را، آنطور که در توافق هسته‌ای آتی با قدرت‌های مطرح بین‌المللی قید شده، از بین برده یا کاهش دهد، این مسئله اهمیت بسیاری می‌یابد. در این بستر، حرکت روسیه بسیار واضح و پیامی بی‌پرده است.

 

? حرکت روسیه موجب نگرانی شدید اسرائیل شده است 

همچنین ظاهراً این حرکت نشان‌دهنده تغییر در نگرش روسیه نسبت به اسرائیل است. علیرغم پیامدهای راهبردی، هیچ هماهنگی قبلی با اورشلیم صورت نگرفته است. همه این مسائل باعث می‌شود که تصمیم‌گیرندگان اسرائیل با یک معمای جدی و نیاز مبرم به تحلیل دقیق تفکر روسیه روبرو شوند.

بنابراین چه دلیلی پشت این حرکت روسیه نهفته است؟ البته اولین نکته مورد توجه برای مسکو، مسئله روابط آینده‌اش با ایران است. در سال گذشته، ایران جبهه روسیه را که کاملاً بدان محدود شده بود ترک کرده و وارد گفتگو با غرب شد. برای روسیه، نفس این گفتگوها نوعی خیانت محسوب می‌شد. و این حقیقت که گفتگوها ظاهراً به سمت یک توافق هسته‌ای پیش می‌رود بدان معنا است که ایران به زودی از نظر اقتصادی با غرب وارد تعامل می‌شود که می‌تواند به منافع روسیه آسیب بزند.

 

? روسیه از خصومت دائمی غرب با منافع این کشور دم می‌زند 

با وجود توافق اس300 ، هم اسرائیل و هم روسیه دلایل بسیار خوبی دارند که از تنش‌های دیپلماتیک دوری کنند. بنابراین روسیه سعی دارد از طریق فروش اس300 ، و یک سری پیشنهاد‌های اقتصادی جذاب که صرفاً بدان منظور طراحی شده که ایران را فریفته و به سوی رابطه صمیمی و ممتاز قبل سوق دهد، خسارت احتمالی را به حداقل برساند. همچنین مسکو به دلیل رقابت مستمرش با غرب، ملاحظات جهانی گسترده‌تری دارد. روسیه مدعی است که غرب همواره علیه منافع این کشور اقدام می‌کند. از نگاه روسیه، جدی‌ترین جلوه این دشمنی در ادامه «گسترش ناتو و اتحادیه اروپا در شرق»، و به سمت کشورهای اتحاد سابق جماهیر شوروی مشخص می‌شود. آخرین نمونه از تجاوز مشهود غرب مسئله اوکراین بود. روسیه با توسل به زور اقدام به تلافی کرد، و به کریمه یورش برده و از نیروهای جدایی‌طلب اوکراین حمایت کرد. این مسئله موجب واکنش شدید غرب در قالب تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه شد.

 

? روسیه به دنبال حفظ رابطه با ایران و اعمال فشار غیرمستقیم بر غرب است 

حال روسیه به سختی تلاش می‌کند تا از تأثیرات نظام تحریم‌ها که اقتصادش را به رکود کشانده بگریزد –این تأثیرات تا حدی بوده که مسکو نگران است که این رکود اقتصادی موجب بی‌ثباتی و تضعیف بنیان حکومت شود. توافق اس300 با ایران، که ارزشی حدود 800 میلیون دلار دارد و هزینه آن قبلاً پرداخت شده، اقتصاد آشفته روسیه را از جریمه سرسام‌آور نقص پیمان رها می‌کند. مهم‌تر از آن، این توافق به روسیه امکان می‌دهد با اعمال فشار غیرمستقیم در مقابل فشار غرب واکنش نشان دهد. یکی از اهرم‌های فشار روسیه اقدامات سریع‌تر در خاورمیانه است –که بخشی از آن برای دور کردن توجه‌ها از جبهه مستقیم روسیه و بخش دیگر برای اعمال فشار در حوزه‌های دیگری است تا مانند وزنه تعادلی در مقابل فشار غرب در اروپای شرقی عمل کند.  

 

? رضایت اوباما از فروش اس300 به ایران 

مهم آنکه با برداشتن ممنوعیت فروش اس300 ، آمریکا واکنش تندی نشان نداد. حتی برخی مفسران اظهار داشتند که دولت «اوباما» از این تصمیم خوشحال است و این مسئله را به عنوان حرکتی تلقی می‌کند که می‌تواند انگیزه ایران را برای رسیدن به توافق در پرونده برنامه هسته‌ای‌اش را افزایش دهد.

اسرائیل در تمام این مسائل نقشی نداشته است. این نکته صحیح است که حقیقت فروش اس300 نشان می‌دهد که روسیه حاضر است روابط خود با اسرائیل را، در صورت لزوم فدا کند. از سوی دیگر، اسرائیل در کنار ایران، ترکیه، عربستان سعودی و مصر، از نگاه روسیه به عنوان یک عامل منطقه‌ای بسیار مهم تلقی می‌شود. اسرائیل هدف روسیه نیست. برعکس، روسیه سعی دارد از مقابله با اسرائیل بپرهیزد. سیاست آنها در سال‌های اخیر آن بوده که زمینه مشترکی را یافته و حوزه‌های همکاری سودمند متقابل را گسترش دهند.

 

? روسیه در سال‌های اخیر فعالیت خود در خاورمیانه را افزایش داده است 

در نتیجه، روابط روسیه و اسرائیل در سطح دوجانبه شکوفا شد. در واقع، این دو توانسته‌اند به چندین تفاهم ضمنی مهم دست یابند. برای مثال، اسرائیل از مخالفت با روسیه در دوره جنگ در اوکراین امتناع کرد و با وجود فشار شدید آمریکا و اروپا، به نظام تحریم‌های غرب ملحق نشد. روسیه به نوبه خود در طول عملیات صخره مستحکم در غزه، در تابستان گذشته، به جمع منتقدان اسرائیل نپیوست.

روسیه اخیراً در خاورمیانه بسیار فعال بوده است، و موضع خود را نه تنها در ایران، بلکه در هر جایی که ممکن بوده گسترش داده است. روسیه از محور شیعه به رهبری ایران، که شامل سوریه و حزب‌الله شده و شاخه‌هایی در یمن و عراق نیز دارد، حمایت می‌کند. اما، همزمان با کشورهای سنّی میانه‌رو مانند مصر –که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نیمه فوریه از آن دیدار کرد- و عربستان سعودی و اردن نیز همکاری دارد. در واقع، روسیه با هیچ یک از طرفین اختلاف سنّی-شیعه سر جنگ ندارد. برعکس، آنها می‌خواهند روابط حسنه‌ای را با همه طرفین داشته باشند.

 

? روسیه هیچ تمایلی به مقابله یا رودر رو شدن با اسرائیل ندارد 

در این شرایط منطقه، روسیه هیچ تمایلی برای رویارویی با اسرائیل ندارد. به اعتقاد من، روسیه سعی دارد با فروش اس300 منافع جهانی، منطقه‌ای و داخلی خود را پیش ببرد، اما قصد آشفته کردن روابطش با اسرائیل را ندارد. این پیامی است که روسیه سعی دارد به اورشلیم بدهد.

با این حال، حرکت روسیه موجب ناامیدی و نگرانی شدید در اسرائیل شده است. این حرکت موجب ضربه امنیتی و راهبردی شدیدی به اسرائیل می‌شود. به علاوه، این اقدام موجب ترس از تمام رفتارهای روسیه در منطقه می‌شود.

صداهایی از داخل اسرائیل به گوش می‌رسد که خواستار واکنشی شدید هستند. برخی حتی تا آنجا پیش رفته‌اند که درخواست خرابکاری در منافع دیگر روسیه در نقاط دیگر جهان، مثلاً از طریق عرضه تسلیحات به رقبای روسیه همچون اوکراین را دارند. چنین روندی به معنای مقابله با روسیه، فراتر از مسئله اس300 است. چنین اقدامی اشتباهی جدی خواهد بود. واضح است که روسیه به دنبال مقابله با اسرائیل نیست و اسرائیل نیز نباید به دنبال آن باشد.

 

? روسیه و اسرائیل هردو قدرت آسیب زدن به منافع یکدیگر را دارند 

به هر حال، اسرائیل نمی‌تواند در مقابل فروش اس300 بیکار بنشیند. اسرائیل باید پیام‌های دیپلماتیک تندی را ارسال کرده و از روسیه بخواهد این فروش را تعدیل یا لغو کرده، یا در حوزه دیپلماتیک و اقتصادی به اسرائیل تاوان دهد –برای مثال، در سازمان ملل و در مسئله فلسطین از اسرائیل طرفداری کرده و به طور طبیعی با اسرائیل مخالف نکند، و در حوزه اقتصادی، در پروژه‌های مشترک بزرگ به دنبال همکاری با اسرائیل باشد.

از سوی دیگر، هر دو طرف متوجه هستند که طرف مقابل یک عامل مهم منطقه است و قدرت آسیب زدن به منافع دیگری را دارد. برای اسرائیل، با توجه به تشدید تنش‌های منطقه‌ای، روابط حسنه با روسیه می‌تواند بسیار مفید باشد، و بالعکس، روابط تیره موجب ضررش خواهد بود. از سوی دیگر روسیه نیز اسرائیل را یک عامل مهم می‌داند که با توجه به ظرفیتش در تغییر توازن قدرت منطقه می‌تواند برای روسیه دردسرساز شود. بنابراین روسیه سعی دارد بسیار محتاط عمل کند. به هر حال، ظاهراً تحویل عملی موشک‌ها به ایران نیازمند زمان قابل توجهی است. بنابراین، با وجود معاهده اس300 ، هم اسرائیل و هم روسیه دلایل بسیاری دارند که از تنش‌های دیپلماتیک دوری کنند.



پنج شنبه 94 اردیبهشت 31 توسط ali ahani | نظر

تجاوزات وحشیانه به بهانه «جهاد نکاح»


 

"هر روز میان اعضای داعش دست به دست می‌شدم و بدترین رفتارها را نسبت به من انجام می‌دادند، آنان هیچ‌گونه ارزشی برای زنان قایل نیستند"

به گزارش پارس به نقل از ابنا، نیروهای امنیتی تونس یک زوج را که پس از همکاری با داعش، قصد بازگشت به کشورشان داشتند را دستگیر و مورد بازجویی قرار دادند.

مرد تونسی طی بازجویی‌های صورت گرفته اعتراف کرد که برای انجام آنچه که آن را «جهاد» می‌خوانند به سوریه عزیمت کرده بود.

وی در این باره گفت: چندین بار به تنهایی برای انجام فریضه جهاد به سوریه سفر کردم و برای اینکه همسرم نیز در این ثواب(!) سهیم باشد، او را به همراه خود بردم.

عضو تونسی داعش ادامه داد: با گذشت چند روز از حضورمان در سوریه، مجاهدان از من خواستند که همسرم را در اختیار آنان قرار دهم. ابتدا در مقابل این درخواست مقاومت می‌کردم اما بعدها متوجه شدم که ادامه این مقاومت، به قیمت از دست دادن جانم تمام خواهد شد.

وی با بیان اینکه "چه مقاومت می‌کردم و چه مقاومت نمی‌کردم، همسرم مورد تعرض قرار می‌گرفت" خاطرنشان کرد: به همین دلیل راضی به این امر شدم تا لااقل جان سالم به در ببرم.

در ادامه این بازجویی، همسر 30 ساله این مرد تونسی اظهار داشت: وقتی همسرم با درخواست داعشیان موافقت کرد، مجاهدان اجازه هرگونه رفتار با من را به خود می‌دادند.

وی گفت: هر روز میان اعضای داعش دست به دست می‌شدم و بدترین رفتارها را نسبت به من انجام می‌دادند، آنان هیچ‌گونه ارزشی برای زنان قایل نیستند.

این زن تونسی خاطرنشان کرد: من درکل حدود 27 روز در مواضع تحت تصرف داعش در سوریه حضور داشتم و طی این مدت، 100 نفر با من هم‌بستر شدند.

وی به چگونگی رهایی از چنگال داعش اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی همسرم در یکی از درگیری‌‌ها مجروح شد، وی را برای مداوا به ترکیه فرستادند و من نیز به عنوان همراه بیمار راهی استانبول شدم.

این زن تونسی در پایان گفت: جراحت همسرم بهانه‌ای شد تا از خاک ترکیه از دست اعضای داعش فرار کنیم و از این مهلکه نجات یابیم.



پنج شنبه 94 اردیبهشت 31 توسط ali ahani | نظر بدهید

اقتصاد ایران گرفتار حلقه رکود است

 اقتصاد ایران گرفتار حلقه رکود است
اقتصاد ایران گرفتار حلقه رکود است و در 2سال اخیر برای شکستن این حلقه، روش‌های مختلفی پیشنهاد شده است.
اقتصاد ایران گرفتار حلقه رکود است و در 2سال اخیر برای شکستن این حلقه، روش‌های مختلفی پیشنهاد شده است. 
اما نقطه مشترک همه این راه‌حل‌ها این بوده است که باید به نحوی نظام بانکی اصلاح شود، چراکه نظام پولی و بانک‌ها نه‌تنها کمک حال توسعه و اقتصاد تولیدمحور نبوده‌اند که حالا خود مشکلی برای اقتصاد شده‌اند؛ آنها گرفتارتر از آن هستند که بتوانند نیروی کمکی به حساب آیند، اما معضل مطالبات معوق آنها و دخالت در بازارهای مختلف و بالا بردن میزان چرخش پول خدمات منفی بوده است که از این شبکه نشأت گرفته و به شبکه‌های غیرمولد اقتصادی کمک کرده است.
سرکشی این شبکه از قوانین قطعی اقتصاد و نهاد ناظر پولی و مالی کشور (بانک مرکزی) در سال‌های گذشته نکته دیگری است که به شکل‌گیری موسسات غیرمجاز بانکی و مالی منجر شده است. حالا مطالبات معوق بانک‌ها سر به فلک گذاشته و ظاهرا قرار هم نیست از بار این بدهی‌ها کم شود!
نرخ سود هم ازجمله چالش‌های این حوزه است که کل اقتصاد را گرفتار خود کرده است. تولید مدت‌هاست که از نرخ سود تسهیلات گله دارد و بارها اعلام کرده که با این رقم‌ها دست تولید واقعی به تسهیلات نمی‌رسد. دولت قبل هم با توجه به همین گله‌گذاری‌ها تصمیم به کاهش نرخ سود گرفت که البته نتیجه عکس داد. زیرا موسسات اعتباری غیرمجاز یا همان بازار غیرمتشکل پولی سودهای به مراتب بالاتر از نرخ‌های مجاز می‌دهند و با بالا بردن سود مردم را به سرمایه‌گذاری و پوشش ورشکستگی‌هایشان ترغیب می‌کنند. اما درنهایت با مسائلی که گفته شد باید کاری صورت بگیرد و منفی شدن حساب‌ها نزد بانک مرکزی اصلاح شود.
در این زمینه تلاش‌های دولت برای به محاق کشیدن موسسات اعتباری غیرمجاز و تبدیل موسسات مجاز به بانک آغاز شده و اخباری درحال انتشار است که نشان می‌دهد بحث ورشکستگی این موسسات جدی‌تر از قبل بوده است. هرچند که هنوز بسیاری از منتقدان از برخورد احترام‌آمیز و صبورانه بانک مرکزی با این موسسات متخلف اظهار تعجب می‌کنند، اما در 24 ساعت گذشته، اخبار و اظهار نظرهای مسئولان و مدیران بانکی گویای این حقیقت است که حمله همه‌جانبه به متخلفان شبکه بانکی در کلام قوت گرفته و قرار است تحولی ایجاد شود. هرچند که فعلا بانک مرکزی در این خصوص تنها به هشدار دادن به مردم بسنده می‌کند و انتظار دارد سپرده‌گذاران، خودشان از سپردن پول‌هایشان به موسسات اعتباری بدون مجوز پرهیز کنند اما واقعیت این است که تا زمانی که اقدامی عملی شروع نشود، هیچ نخواهد شد.
 
پلمب موسسات اعتباری غیرمجاز
 
در ادامه تلاش‌های اخیر، دیروز علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در خبری رسمی، از ورشکستگی برخی موسسات مالی و اعتباری در ماه‌های اخیر خبر داد و به مردم توصیه کرد برای دریافت سود بیشتر به موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز اعتماد نکنند.
او در حاشیه همایش همدلی و همزبانی دولت و بخش خصوصی افزود: هر موسسه مالی و اعتباری که قرار باشد به مردم خدمات‌رسانی کند، باید از صلاحیت و توانایی مالی لازم برخوردار بوده و مجوزهای لازم را از بانک مرکزی دریافت کند، ضمن این‌که باید تحت نظارت بانک مرکزی کار کند البته درحال حاضر بانک مرکزی بر ساماندهی موسسات مالی و اعتباری تمرکز کرده و سایر قوا ازجمله قوه قضائیه نیز قول همکاری داده است.
طیب‌نیا همچنین از پلمب چند موسسه مالی و اعتباری غیرمجاز خبر داد و افزود: برای این موسسات در قوه قضائیه پرونده تشکیل شده و تصور می‌شود با اقدامات موثری که در رابطه با ساماندهی این موسسات درحال اجرا است، تمامی موسسات مالی و اعتباری مجبور به تمکین از ضوابط بانک مرکزی یا انحلال هستند. او برای چندمین‌بار از مردم خواست برای کسب سود بیشتر به این موسسات مراجعه نکنند چون اگر اتفاقی برای منابع مالی‌شان بیفتد، دولت و بانک مرکزی هیچ‌گونه تضمینی برای احیای منابع مالی آنها نخواهد داشت.
 
توپ مسئولیت غیرمجازها در زمین مردم
 
درخصوص برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی یک گام دیگر به جلو گذاشت و در اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اساسا قرار نیست این بانک به‌دنبال شناسایی موسسات غیرمجاز باشد یعنی این مردم هستند که باید به تذکرات توجه کنند.
او همچنین با اشاره به این‌که رکود در بازار املاک و مستغلات بانک‌ها را از وصول مطالبات خود ناتوان کرده است، تصریح کرد: قبلا بانک‌ها بخشی از بدهی خود را با وثیقه‌های ملکی تامین می‌کردند. مشکل دیگر که منجر به قفل شدن مطالبات بانک‌ها می‌شود طلب بدهکاران بانکی از دولت است.
سیف همچنین با اشاره به این‌که فعالیت موسسات مالی غیرمجاز ازجمله مشکلات درونی بانک‌ها است، تصریح کرد: وزارت کشور و نیروی انتظامی با همراهی بانک مرکزی تلاش می‌کنند با این موسسات برخورد کنند و لازم است موسساتی که نمی‌توانند شرایط خود را با بانک مرکزی تطبیق دهند و مجوز دریافت کنند منحل شوند. او با تاکید بر این‌که این موسسات غیرمجاز اعتماد مردم را از بین می‌برند و منابع مالی را به باد می‌دهند، افزود: بانک مرکزی به کرات اخطار داده که نباید برای یک یا دو ‌درصد سود اضافه،اعتماد مردم به این موسسات غیرمجاز جلب شود. به گفته سیف منابع دولت برای تامین کسری این موسسات کافی نیست و ضمن تخلفات این موسسات ممکن است زیان‌هایی به مطالبات مردم و سپرده‌های آنها وارد شود.
 
بسیاری از بانک‌ها زیان‌ده شده‌اند
 
سیف با اشاره به این‌که پایین‌بودن سرمایه بانک‌ها از دیگر مشکلات نظام بانکی است، تصریح کرد: انباشته‌شدن مطالبات بانک‌ها و عدم‌پرداخت تسهیلات باعث می‌شود منابع درآمدزای بانک‌ها قفل شود و در نتیجه بسیاری از بانک‌ها زیان‌ده شده و سرمایه آنها منفی شود، اما چون برخی از این بانک‌ها دولتی هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند و مورد اعتماد مردمند بنابراین منحل نمی‌شوند. وی ادامه داد: با توجه به این‌که اندازه اقتصاد کشور بزرگ شده لازم است سرمایه بانک‌ها نیز افزایش یابد با این حال نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها در کشور به زیر چهار‌درصد رسیده و در برخی از بانک‌ها منفی است.
رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: تسهیلات تکلیفی بدون کارشناسی به بانک‌ها، الزام بانک‌ها به عدم‌دریافت وثیقه و دیگر تصمیم‌ها منجر به ضعیف شدن نظام بانکی و عاجز شدن از وصول مطالبات شده است. سیف درخصوص مصوبه شورای پول و اعتبار برای واگذاری مسئولیت تعیین نرخ سود سپرده‌های کمتر از یک‌سال به بانک‌ها هم گفت: تعیین نرخ سود بیش از 19‌درصد برای سپرده‌های کمتر از یک‌سال به هیچ عنوان برخلاف منافع بازار سرمایه نیست و فعلا شورای پول و اعتبار در این زمینه تصمیم جدیدی نخواهد گرفت.
 
مسئول حل مشکل میزان نیستیم
 
رئیس‌کل بانک مرکزی در ارتباط با آزادسازی وجوه بلوکه شده نفتی ایران در کشورهای غربی در راستای دور جدید مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: تمام اقساط به‌موقع به حساب‌های ما واریز شده؛ مصارف بانک مرکزی در این خصوص هم شامل تنظیم بازار، انجام واردات و تامین ارزهای خدماتی برای بیماران، مسافران و دانشجویان می‌شود. او درباره تعیین تکلیف موسسه میزان هم گفت: اصولا بانک مرکزی مسئولیتی در رابطه با تامین منابع کسری یک موسسه غیرمجاز ندارد؛ اما سعی می‌کند موضوع را مدیریت کند به همین منظور درحال تسهیل فرآیند نقدشوندگی دارایی‌های این موسسات هستیم؛ ضمن این‌که این اقدام در خراسان انجام می‌شود و بانک صادرات مسئول تامین کسری‌ها نیست ولی اقدام به کمک می‌کند.
 
بانک‌ها با پول مردم برج بسازند اشکال ندارد!
 
درخصوص مشکل موسسات اعتباری حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی هم در یک برنامه تلویزیونی با اعلام این‌که بانک مهر اقتصاد و موسسه آرمان درحال حاضر مجوز بانک مرکزی را ندارند، گفت: این دو بانک و موسسه درحال گرفتن مجوز هستند. او درخصوص برج‌سازی بانک‌ها هم تصریح کرد: این‌طور نیست که همه بانک‌ها بدون قید و شرط تمام سرمایه خود را صرف برج‌سازی کنند، البته مدعی هم نیستیم تمامی بانک‌ها حد و حدود را رعایت می‌کنند، پرواضح است که برخی نیز از این حدود خارج می‌شوند، اما این‌که همه بانک‌ها متهم به صرف سرمایه خود در بخش ساخت‌وساز می‌شوند تا حدی بزرگ‌نمایی است.
وی همچنین درباره فعالیت بانک‌ها در زمینه‌های برج‌سازی‌های لوکس و توقف سرمایه در این حوزه‌ها تصریح کرد: برخی از بانک‌ها از این حدود و خطوط خارج شده‌اند. نکته دیگر این‌که قسمت اعظم تسهیلات بانک‌ها به کسانی داده می‌شود که در کار ساخت‌وساز هستند و بخشی از این تسهیلات که بازپرداخت نمی‌شود هم جزو دارایی‌های بانک به حساب می‌آید.
تهرانفر تاکید کرد: باید بین منابعی که بانک‌ها از خودشان صرف برج‌سازی می‌کنند یا این‌که از محل سپرده‌های مردمی در این کار صرف می‌کنند، تفکیک قایل شویم. وقتی از محل سپرده‌های مردمی باشد که اشکال ندارد.
 
90‌هزار‌ میلیارد تومان از دارایی بانک‌ها مسموم است
 
معاون نظارتی بانک مرکزی علت دشوارشدن پروسه وام‌گیری را کمیاب بودن منابع بانکی دانست و اظهار کرد: درحال حاضر 90‌هزار‌ میلیارد تومان از دارایی‌های کل بانک‌ها مسموم و غیرقابل بازپرداخت است و از سوی دیگر بخش اعظم دیگری از دارایی‌های همین بانک‌ها نیز صرف ارایه تسهیلات به شرکت‌های بزرگ می‌شود که معمولا بازگردانده نمی‌شوند یعنی در زمان سررسید دوباره تمدید شده و بنابراین به دارایی‌های بانک باز پس داده نمی‌شود.
 
7‌هزار موسسه مالی و اعتباری غیرمجاز داریم
 
تهرانفر همچنین از وجود هفت‌هزار موسسه غیرمجاز مالی و اعتباری خبر داد و اظهار کرد: یک بخش از وجود این مشکل در نظام بانکی به عدم‌شفافیت چارچوب‌های قانونی بازمی‌گردد و از سوی دیگر نیز گاهی برخی موسسات مالی غیرمجاز که با بحران‌های مختلف وابسته‌اند، فشار سنگینی را در بانک مرکزی وارد می‌کنند که البته تعداد این موسسات خاص و محدود است. او با تاکید بر این‌که تمام موسسات کوچک روستایی فعال بدون مجوز نیز جزو موسسات مالی غیرمجاز شمرده می‌شوند، تصریح کرد: لازم است تمام این موسسات و تعاونی‌هایی که خدمات مالی می‌دهند، ساماندهی شوند، اما نکته جدی در این خصوص موسسات دانه‌درشتی است که به بانک مرکزی فشار می‌آورند و لازم است جلوی آنها گرفته شود. 
به گفته او درحال حاضر موسسه مالی فرشتگان در موسسه آرمان ادغام شده و موسسه آرمان نیز درحال طی مراحل دریافت مجوز است. بانک مهر اقتصاد نیز درحال گذراندن مراحل دریافت مجوز از بانک مرکزی است و به‌طورکلی چهار یا پنج موسسه مالی درحال طی این مراحل هستند که در آینده مجوز دریافت می‌کنند. موسسه مالی ثامن‌الحجج غیرمجاز است و همچنین میزان نیز مجوز ندارد و از ابتدا نیز مجوز نداشته است.
 
اول مسأله هسته‌ای بعد اصلاح نظام بانکی
 
با وجود همه مشکلاتی که گفته شد تردیدی نیست که نظام بانکی نیازمند تحولی جدی است. مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری هم اعلام کرده که بعد از مسأله هسته‌ای اصلاح نظام بانکی در پله دوم اولویت قرار دارد. او در نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی گفت: برای اولین‌بار در جهان و در یک اتفاق نادر نرخ سود بانکی به‌حدی در کشور ما افزایش یافته که از نرخ تورم جلو زده این امر هم باعث شده فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌ها گلایه‌های فراوانی از عدم‌پایبندی بانک‌ها به تعهدات خود برای تامین منابع مالی و پرداخت منابع مالی با سود بالا داشته باشند.
البته او به این نکته هم اشاره کرد که درحالی انگشت اتهام به سوی بانک دراز شده است که به عوامل ریشه‌ای این مشکل پرداخته نشده است و به جای تشخیص بیماری، بیمار شناسایی شده است.
 
دولت در دام گروه‌های خاص نیفتد
 
در این شرایط و با وجود همه مشکلاتی که گفته شد عجیب نیست که بخش خصوصی که به واسطه دریافت تسهیلات در تماس با نظام بانکی است دل خوشی از حال و روز خود نداشته باشد. در همین خصوص غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام این‌که دولت نباید در دام گروه‌های خاص ذینفع بیفتد، گفت: بخش خصوصی زیر سایه سنگین اقتصاد دولتی و شبه‌دولتی قرار گرفته ‌است.
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران هم با بیان این‌که اگر سیاست‌های دستوری و سرکوب مالی مشکل‌آفرین است چرا اقدام کارآمدی برای حل آنها انجام نمی‌دهیم، گفت: کجای دنیا سیستم‌های بانکی با هم متحد شده‌اند و برخلاف منافع بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. او با اشاره به این‌که 50 شرکت بزرگ 33‌درصد مطالبات معوق بانکی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: برخی از بدهکاران بانکی به خاطر تفاوت نرخ ارز نتوانستند مطالبات خود را بازپرداخت کنند اما عده‌ای دیگر از رانت استفاده کرده‌اند و خواستار وصول مطالبات به سیستم بانکی نیستند.
 
منبع:شهروند 
 


پنج شنبه 94 اردیبهشت 31 توسط ali ahani | نظر بدهید

اشتباهات عاشقانه زندگی ...

 این روزها آمار طلاق از همیشه بالاتر رفته است و شاید یکی از علت‌های اصلی این آمار بالا به‌دست نیاوردن شناخت کافی در دوران آشنایی است. دختر و پسرهای زیادی هستند که گمان می‌کنند تنها وجود عشق و علاقه برای ازدواج کافی است ولی گاهی همین عشق مانع شناخت درست می‌شود و چشمان 2 طرف را کور می‌کند. اما اگر خود شما یا یکی از نزدیکانتان تا به حال عاشق شده‌باشید اذعان می‌کنید که آدم عاشق خیلی عقلانی تصمیم نمی‌گیرد و خیلی سخت می‌تواند منطقی باشد ، در اینجا قصد داریم به شما کمک کنیم حتی اگر عاشق هم هستید چشمانتان را باز کنید  و ما شما را از تمام اشتباهات پیش از ازدواج آگاه کنیم.

 


 قرار نیست فردا عوض شود


انتخاب شما اشتباه است زیرا امید دارید او بعد از ازدواج تغییر کند

این یکی از رایج‌ترین اشتباهات است، خیلی از زوج‌های جوان هستند که تنها به این دلیل با هم ازدواج می‌کنند که امید دارند در آینده یکدیگر را تغییر دهند(به اصطلاح رایج «درست کنند»). هیچ‌گاه  با آینده و استعداد‌های نهانی و درونی فرد ازدواج نکنید. اگر رفتارهای حال حاضر فردی را نمی‌پسندید و با آن‌ها راحت نیستید مطمئن باشید در زندگی آینده هم این مشکلات را خواهید داشت، پس اصلا با آن فرد ازدواج نکنید. حواس‌تان باشد که بیشتر افراد بعد از ازدواج بدتر هم می‌شوند.در دوران آشنایی به روحیات، شخصیت، عادت‌ها، مهارت‌های ارتباطی، وضعیت ظاهری فرد مقابل خوب دقت کنید و مطمئن شوید می‌توانید با چنین ویژگی‌هایی راحت کنار بیایید.

 

ویژگی‌هایی که شخصیت او را می‌سازند


انتخاب شما اشتباه است چون بیشتر بر زیبایی‌‌های ظاهری تاکید دارد تا شخصیت فرد

زیبایی می‌تواند مثل جرقه آتش رابطه را روشن کند ولی تنها یک شخصیت خوب می‌تواند آتش رابطه را روشن نگه دارد هنگام تصمیم‌گیری حواس‌تان باشد که وقتی اسیر زیبایی‌‌ها و عشق هستید ممکن است خیلی تصمیم‌تان عاقلانه نباشد، درست است که بین شما عشق و علاقه وجود دارد ولی آیا همان‌قدر که نسبت به عشق خود مطمئن هستید به شخصیت طرف مقابل هم اطمینان دارید؟

یادتان باشد4 ویژگی شخصیتی وجود دارد که باید حتما در طرف مقابل چک کنید:

فروتنی: آیا این فرد عقیده دارد که «انجام کار درست» خیلی مهم‌تر از آسایش شخصی است؟

مهربانی: آیا این فرد از کمک کردن به دیگران لذت می‌برد؟ چگونه با دیگران برخورد می‌کند؟ آیا سعی می‌کند برای دیگران خوشایند باشد؟ آیا علاقه‌ای به کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه دارد؟

مسئولیت‌پذیری: تا چه حد می‌توان روی حرف‌های او حساب کرد؟ اگر بگوید کاری را انجام می‌دهد، می‌توان مطمئن بود؟

خوشحالی: چقدر از خودش راضی است؟ آیا از زندگی‌اش لذت می‌برد؟ آیا به لحاظ عاطفی و هیجانی ثبات دارد؟

در نهایت از خودتان بپرسید:دوست دارید بیشتر شبیه این آدم باشید؟ آیا دوست دارید فرزندتان بیشتر شبیه این آدم باشد؟

 


نیازهای شما را درک نمی‌کند


انتخاب شما اشتباه است چون مرد انتخابی شما نیازهای خاص یک زن را درک نمی‌کند

زن‌ها و مردان هرکدام احتیاجات عاطفی خاصی دارند و معمولا این مردان هستند که نمی‌توانند این نکته را درک کنند، البته در بعضی از فرهنگ‌ها تلاش بسیاری می‌شود که به مردان نیازهای عاطفی زنان را یاد دهند و راه خوشحال کردن زنان را بیاموزند. یکی از نیازهای خاص زنان، مورد عشق واقع شدن است یعنی یک زن احتیاج دارد احساس کند مهم‌ترین فرد در زندگی شوهرش است، بنابراین شوهر باید توجه کافی و رفتاری سازگار با این حالت را به همسر نشان دهد.

 

زندگی مشترک یعنی هدف مشترک


انتخاب شما اشتباه است چون درباره هدف‌ها و اولویت‌های معمولی و متعارف زندگی تفاهم ندارید

3 راه ‌پایه‌ای که ارتباط ما را با فرد دیگر برقرار می‌کنند، عبارتند از:

1. زیبایی (تمایل قلبی) و سازگاری

2. یکسان بودن هدف‌های متعارف زندگی

3. داشتن علائق مشترک

وقتی ارتباط 2 نفر عمیق‌تر می‌شود که هدف‌های متعارف و لازم زندگی آن‌ها یکسان باشد و تصمیم بگیرند با هم به آن هدف‌ها برسند. بعد از ازدواج ممکن است 2 اتفاق در زندگی شما بیفتد یکی این‌که باهم و در کنار هم رشد کنید و دیگر این‌که هر کدام جدا و بدون نیاز به هم فرآیند رشد خود را طی کنید، اگر می‌خواهید در کنار هم رشد کنید باید اول از همه با خود فکر کنید و به این نتیجه برسید که در «زندگی به دنبال چه هستید» یعنی به عنوان مثال در دوران مجردی خود برای چه حوزه‌ای زندگی می‌کردید، حالا فردی برای شما مناسب است که در این حوزه عقیده‌ای کاملا شبیه شما داشته‌باشد. این دقیقا تعریف یک شریک زندگی است. شریک زندگی کسی است که شریک هدف‌های شما باشد، یعنی 2 نفری که کاملا شبیه هم مفهوم زندگی را درک می‌کنند و بر‌همین ‌اساس اولویت‌ها، هدف‌ها و ارزش‌های مشترک در زندگی دارند.

 


تحت تاثیر نباشید


انتخاب شما اشتباه است چون شما ارتباط عاطفی بسیار عمیقی با او ندارید

اگر می‌خواهید بفهمید که آیا با طرف مقابل یک ارتباط عاطفی قوی دارید یا نه از خود بپرسید:«آیا من این فرد را تحسین می‌کنم و به او احترام می‌گذارم؟»البته حواس‌تان باشد که جمله فوق این معنا را نمی‌دهد که «آیا من تحت‌تاثیر او هستم؟» هرکدام از ما ممکن است تحت‌تاثیر یک ماشین مرسدس بنز هم باشیم ولی احتمالا تعداد کمی از ما به صاحب کارخانه مرسدس بنز احترام می‌گذاریم. دقت کنید چیزهایی که باید شما را تحت تاثیر قرار دهد ویژگی‌هایی چون خلاقیت، صداقت و راسخ بودن و... است نه عناصر ظاهری و فیزیکی.

همچنین از خودتان بپرسید: «آیا من به این فرد اعتماد دارم؟» که می‌تواند این معنا را داشته‌باشد که «آیا این فرد به لحاظ عاطفی ثبات دارد؟ آیا می‌توانید با خیال راحت به او تکیه کنید؟»

 


خود سانسوری نکنید


انتخاب شما اشتباه است چون خود شما به‌راحتی همه چیز را به او نمی‌گویید

هر چیز آزاردهنده کوچکی که برای شما در رابطه وجود داشته ‌باشد باید درباره آن با طرف مقابل بحث کنید، حواس‌تان به موارد آزاردهنده و ناخوشایند باشد، این موارد هستند که نشان می‌دهند شما 2 نفر در آینده چگونه با هم ارتباط برقرار خواهید کرد، گفت‌وگو می‌کنید و با یکدیگر کنار می‌آیید؛ در طول زندگی ناگزیر مشکلات زندگی بیشتر خواهند شد، شما باید قبل از این‌که زیر بار تعهد ازدواج بروید، این مورد را بفهمید: آیا می‌توانید اختلافات را به‌راحتی حل کنید و موارد مورد توافق‌تان را به راحتی پیدا کنید؟هیچ وقت از این نترسید که فرد مقابل بفهمد چه چیزی شما را آزار می‌دهد. این مورد همچنین می‌تواند نشان دهد شما در مقابل فرد مقابل چقدر آسیب‌پذیر هستید، یادتان باشد که هرقدر کسی با شما صمیمی‌تر باشد بیشتر می‌تواند به شما آسیب برساند.

 

چرا از آدم کنترل‌گر باید دوری کنید


انتخاب شما اشتباه است چون شما کسی را انتخاب کرده‌اید که وقتی با او هستید به لحاظ عاطفی احساس امنیت نمی‌کنید
در این مورد سوالات زیر را از خودتان بپرسید: «آیا هنگامی که با این فرد هستم احساس آرامش و آسایش می‌کنم؟ آیا واقعا خودم هستم و واقعیات درونی خودم را راحت با او مطرح می‌کنم؟ آیا با بودن با این فرد احساس خوبی نسبت به خودم پیدا می‌کنم؟» مطمئن شوید با کسی ازدواج می‌کنید که به شما تمام این احساسات را می‌دهد.

از خودتان بپرسید که آیا از این فرد می‌ترسم؟ در آشنایی که قرار است به ازدواج منتهی شود شما نباید مدام حواس‌تان به حرف‌‌های‌تان باشد که مبادا طرف مقابل از بعضی حرف‌ها ناراحت شود یا تصور بدی پیدا کند. اگر شما می‌ترسید احساسات و عقاید خود را به‌راحتی مطرح کنید، مطمئن باشید در رابطه شما مشکلی وجود دارد.

حواس‌تان باشد فردی که مدام بخواهد شما را عوض کرده و تغییر دهد مورد مناسبی برای ازدواج نیست.

گروهی دیگر از افراد هم هستند که ممکن است احساس ناامنی در شما به وجود بیاورند، این‌گونه افراد می‌خواهند تمام زندگی شما را کنترل کنند. رفتارهای کنترل‌گر می‌توانند یک زندگی را به‌راحتی خراب کنند. حواس‌تان باشد که فرق بزرگی بین کنترل کردن و پیشنهاد دادن وجود دارد. یک پیشنهاد به نفع خود شماست ولی یک رفتار و حرف کنترل‌گر به نفع فرد کنترل‌کننده است.

 

اگر می‌خواهید از چیزی فرار کنید


انتخاب شما اشتباه است چون شما این رابطه را انتخاب کرده‌اید تا از مشکلات شخصی و ناملایمات زندگی فرار کنید

اگر شما ناراحت، افسرده و مجرد هستید، به احتمال فراوان حتی اگر متاهل هم بشوید باز ناراحت و افسرده خواهید بود، قرار نیست ازدواج مشکلات شخصی، روانی و عاطفی شما را برطرف کند. اگر شما هر مشکلی داشته ‌باشید، ازدواج آن را بزرگ‌تر هم خواهد کرد.

اگر شما از خودتان و زندگی‌تان راضی نیستید، مسئولیت آن را قبول کنید و بکوشید که در همان زمان مجردی با مشکلات بجنگید. در این صورت احتمالا هم خودتان احساس بهتری خواهید داشت و هم همسر آینده شما خوشبخت‌تر خواهد بود.

 

اگر دل‌تان سوخته است


انتخاب شما اشتباه است چون تنها می‌خواهید مشکل او را حل کنید

 

وقتی فرد مقابل‌تان به لحاظ احساسی و عاطفی دچار مشکل بوده و در عین حال می‌خواهد یک رابطه را با شما شروع کند ممکن است شما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. این مشکل عاطفی حتی می‌تواند وابستگی بیش از حد‌ به پدر و مادرش باشد یا وابستگی بیمارگونه او به کار یا تفریحاتی خاص یا پول و حتی اینترنت و...حواس‌تان باشد که فرد مقابل شما وابستگی بیمارگونه به فرد یا چیز خاصی نداشته باشد چون چنین فردی نمی‌تواند تمام احساسات خود را در اختیار شما قرار دهد و مسلما اولویت‌های شما هم یکسان نخواهد شد و این نمی‌تواند پایه یک زندگی خوب را بسازد.




پنج شنبه 94 اردیبهشت 31 توسط ali ahani | نظر بدهید

جزیره همیشه ابری (عکس)

لاپلاس - جزیره لیتلا دیمون (Litla Dimun) یکی از 18 جزیره مجمع الجزایر فارو میباشد. فارو نام جزایر هجده‌گانه‌ای است که به عنوان یکی از منطقه‌های خودگردان دانمارک شناخته می‌شود. 


این مجمع‌الجزایر در شمال اروپا و منطقه? اسکاندیناوی، بین دریای نروژ و اقیانوس اطلس شمالی واقع شده‌است و پایتخت آن توشهاون می‌باشد. 

یکی از جالبترین نکات در مورد این جزیره ابر هایی است که برای مدت های طولانی و به دلایل نامعلوم بر بالای سر این جزیره باقی می مانند.

 


پنج شنبه 94 اردیبهشت 31 توسط ali ahani | نظر بدهید





 

  

 

 

 

 

 

 

کل بازدید : 126540
بازدید امروز :14
بازدید دیروز : 7
تعداد کل پست ها : 717

 

دانشنامه عاشورا

 

پایگاه جامع عاشورا
ابزار و قالب وبلاگ
عِــطـر ظــهــور
قطره و دریا
شاید سخن حق
شین مثل شعور
بنارانه
خورشید تابنده عشق
لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی)
دلتنگ...
اهالی بصیرت
مهدی مشکات ـ شعرونظر
پژواک
اجتماعی
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
حجت البالغه
قطره ای ازدریا
قافیه های سرگردان
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
حبیبی حسین
چشمـــه ســـار رحمــت
سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز)
هم رنگــــ ِ خـــیـــآل
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
بی سواد
بادصبا
آقاسیدبااجازه...
ما تا آخرایستاده ایم
شبکه ما
ابـــــــــــرار
اتمام نعمت واکمال دین یعنی شیعه بودن
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
"یا صاحب الزمان"
صدای پای زندگی
.:گـــــمـــــــنـامی بــــجـــــوی:.
کشاورزی درنگاه توسعه
سرباز کوثر
مشکات نور الله
مهدی یاران
چهارفصل
نقش برتر پارس
حقیقت
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
عفاف و حجاب
مکنون
  • صفحه اصلی
  • پست الکترونیک
  • آرشیو وبلاگ
  • پیام رسان
  • مطالب پیشین
    آرشیو مطالب

    ویرایش
    وصیت شهدا
    وصیت شهدا
    آمار و اطلاعات

    بازدید امروز :14
    بازدید دیروز :7
    کل بازدید :126540
    تعداد کل یاد داشت ها : 717
    آخرین بازدید : 103/1/9    ساعت : 6:51 ع
    درباره وبلاگ
    ویرایش
    لینک دوستان
    ویرایش
    آمار و اطلاعات

    بازدید امروز :14
    بازدید دیروز :7
    کل بازدید :126540
    تعداد کل یاداشته ها : 717
    103/1/9
    6:51 ع

    کد ساعت

  • کاناپه
  • مشخصات مدیروبلاگ
     
      ali ahani[2]



    خبر مایه
    لوگوی دوستان
     
    پیوند دوستان
     
    عِــطـر ظــهــور قطره و دریا شاید سخن حق شین مثل شعور بنارانه خورشید تابنده عشق لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی) دلتنگ... اهالی بصیرت مهدی مشکات ـ شعرونظر پژواک اجتماعی بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن سرباز ولایت حجت البالغه قطره ای ازدریا قافیه های سرگردان سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام حبیبی حسین چشمـــه ســـار رحمــت سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز) هم رنگــــ ِ خـــیـــآل ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی بی سواد بادصبا آقاسیدبااجازه... ما تا آخرایستاده ایم شبکه ما ابـــــــــــرار اتمام نعمت واکمال دین یعنی شیعه بودن شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ "یا صاحب الزمان" صدای پای زندگی .:گـــــمـــــــنـامی بــــجـــــوی:. کشاورزی درنگاه توسعه سرباز کوثر مشکات نور الله مهدی یاران چهارفصل نقش برتر پارس حقیقت پاتوق دختر و پسرای ایرونی عفاف و حجاب مکنون
    قالب وبلاگ