سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سرباز حریم ولایت



عکس: مشتی خاک

 

 
عکس: مشتی خاک
 
  

   
  


دوشنبه 94 خرداد 25 توسط ali ahani | نظر بدهید

اتحاد عربستان و ترکیه علیه ایران

اتحاد عربستان و ترکیه علیه ایران

اشراف:مصالحه ترکیه و مصر در بلند مدت محتمل به نظر می‌‌رسد، اما ظاهرا در شرایط کنونی حمایت ترکیه از عملیات عربستان سعودی در یمن و حمایت سعودی‌ها از ترکیه در سوریه اسکلت اصلی اتحاد علیه شیعه را تشکیل می‌دهد.

به گزارش اشراف به نقل از میدل ایست آی ،تغییر پادشاه در عربستان سعودی در روزهای آغازین سال 2015 با روی کار آمدن سلطنتی مداخله گرا در نیمه اول سال کنونی همراه بود. اتخاذ نگرش خصمانه علیه ایران، مداخله نظامی در یمن، افزایش مشارکت در جنگ نیابتی در سوریه و پذیرش عبدالفتاح السیسی در مصر همه از اتفاقات رخ داده در 5 ماه اول سلطنت ملک سلمان بودند.

در مورد مصر و ترکیه، رجب طیب اردوغان و سیسی همتای مصری وی روزهای متوالی در ماه فوریه در سفرهای جداگانه و رسمی از عربستان سعودی دیدن کردند و اردوغان در یکی از همین سفرها از احتمال مصالحه با مصر سخن گفت: «مصر، عربستان سعودی و ترکیه، این سه کشور مهم ترین کشورهای منطقه هستند. هر یک از ما وظایفی داریم که می بایست برای رسیدن به صلح، آرامش و رفاه منطقه انجام دهیم.»

از زمان کودتای تابستان سال 2013 و براندازی محمد مرسی اولین رئیس جمهور منتخب در قاهره روابط میان ترکیه و مصر به وخامت گرایید. اردوغان نخست وزیر وقت به شدت از ارتش مصر انتقاد و سفیر این کشور را احضار کرد.

با این حال، از زمان درگذشت ملک عبدالله به نظر می رسد معادله ای چند وجهی وجود دارد. در حالی که عربستان سعودی تحت سلطنت ملک سلمان که به خوبی از نفوذ ایران بر شیعیان منطقه آگاه است، فعالانه برای مقابله با ایران عمل می کند، ترکیه احتمالا اولین و بانفوذترین قدرت منطقه ای خواهد بود که این شرایط را برای عربستان سعودی فراهم می آورد.

مراد یتکین از روزنامه حریت در ماه مارس در این باره نوشت: «سعودی ها که به خوبی از نفوذ ایران بر شیعیان و دیگر مسلمانان غیرسنی آگاه هستند می خواهند ترکیه و مصر را به اتحادی بکشانند که قصد تشکیل آن را دارند. بله، صحیح است. آنها می خواهند از جمعیت بالای سنی ها در ترکیه استفاده کنند؛ کشوری که عضو شورای اروپا است، عضو ناتو است و برای عضویت در اتحادیه اروپا نامزد شده است. سعودی ها می خواهند مصر و ترکیه را به این جبهه ضد ایرانی جذب کنند.»

اگرچه واضح است که با روی کار آمدن ملک سلمان، عربستان سعودی سیاست خارجی فعالانه ای را در پیش گرفته است، اما نباید شرایطی که ترکیه را به اتحاد سنی کشانده نادیده گرفت.

ترکیه که از تمرکز جامعه بین المللی بر پیشروی های داعش در عراق و سوریه و عدم تمایل آنها به براندازی بشار اسد ناخشنود است، از دیرباز به حمله ای علیه رئیس جمهور سوریه و تغییر دولت در این کشور می اندیشید. ترکیه که از زمان جنگ داخلی در سوریه به انزوا کشیده شد، سعی کرد حمایت متحدان خود در ناتو را برای حمله به دولت اسد جلب کند. اما ائتلاف بین المللی بر جنگ با داعش تمرکز کرد و ترکیه را در مبارزاتش برای براندازی اسد تنها گذاشت.

در حالی که حمایت از شورشی های «میانه رو» سوری در چند ماه گذشته به لطف برنامه مشترک ترکیه، آمریکا، عربستان سعودی، اردن و قطر توجه ها را به خود جلب کرد، همسایه شمالی سوریه توانست شیوه مخصوص به خود را برای براندازی دولت سوریه بیابد.

در چنین شرایطی، اتحاد سنی که عربستان سعودی به دنبال آن بود، با دستور کاری چند وجهی موجودیت یافت. ترس از ایران با ثروت و نفوذی فزاینده، به مداخله عربستان در یمن منجر شد و سلمان را به تشکیل اتحادی جدید در منطقه با کمک ترکیه، مشغول کرد. در عین حال، این شرایط فرصتی را برای مشارکت بیشتر ترکیه در حمایت از عناصر مخالف اسد در صحنه نبرد و به ویژه ارسال تسلیحات و تجهیزات برای گروه های مطلوب در سوریه فراهم آورد.

مصالحه ترکیه و مصر در بلند مدت محتمل به نظر می رسد، اما ظاهرا در شرایط کنونی حمایت ترکیه از عملیات عربستان سعودی در یمن و حمایت سعودی ها از ترکیه در سوریه اسکلت اصلی اتحاد علیه شیعه را تشکیل می دهد.

با این حال، به گفته برخی تحلیلگران سیاست خارجی ترکیه، اتحاد علیه شیعه می تواند برای ترکیه خطرناک باشد. برای نمونه، سمیح ایدیز ستون نویس المانیتور واکنش های اردوغان در مورد ایران در ارتباط با اختلافات فرقه ای در منطقه و حمایت اولیه وی از سعودی ها در یمن را پیچیده می داند.

وی در این باره نوشت: «قابل توجه است که اردوغان اخیرا سعی داشت خود را از هرگونه ادعایی مبنی بر ابراز همدردی وی با سنی ها علیه شیعیان، دور کند. این رویکرد با جبهه گیری پیشین وی علیه ایران و متهم کردن این کشور به تلاش برای سلطه و برتری در منطقه و حمایت لجستیک ترکیه از عملیات تحت فرماندهی عربستان سعودی علیه حوثی ها در یمن، مغایرت دارد.»

به گفته مراد یتکین، حضور در این جبهه تشکیل شده علیه ایران با این اصل کشورداری ترکیه، «صلح در خانه، صلح در جهان»، همخوانی ندارد. یتکین تصریح کرد صلح بلند مدت ترکیه با ایران نباید به خطر بیافتد؛ چرا که دو کشور از سال 1639 تاکنون هیچ درگیری مرزی با یکدیگر نداشته اند. امنیت انرژی، تجارت و ثبات سیاسی منطقه اولین مسائلی هستند که باید مد نظر گرفته شوند.

 

منبع: دیپلماسی ایرانی



دوشنبه 94 خرداد 25 توسط ali ahani | نظر بدهید

موشکباران سعودیها به ریاض هم میرسد!

گزارشی از آخرین تغییرات جبهه نبرد‌ د‌ر یمن
 
با تغییر راهبرد‌ د‌فاعی نیروهای «انصار الله» به زود‌ی شاهد‌ تغییر د‌ر ماهیت نبرد‌ بین مجاهد‌ان یمنی و متجاوزان سعود‌ی خواهیم بود‌ که د‌امنه آن می‌تواند تا‌ ریاض اد‌امه یابد‌ و حیات حکومت سعود‌ی را با چالش جد‌ی روبرو کند‌.
اولین اسکاد‌

پایگاه خبری انصارحزب الله: راس ساعت 2:45 بامد‌اد‌ روز شنبه 16 خرد‌اد‌ پد‌افند‌ هوایی عربستان سعود‌ی یک فروند‌ موشک اسکاد‌ را که به سمت شهر «خمیس مشیط» شلیک شد‌ه بود‌ رهگیری نمود‌. متعاقبا فرماند‌هی نیروهای مشترک اعلام کرد‌ که این موشک که از جنوب صعد‌ه و از منطقه تحت کنترل «انصار الله» شلیک شد‌ه بود‌ه است توسط سامانه ضد‌ موشک پاتریوت هد‌ف قرار گرفته و پیش از اصابت ، منهد‌م شد‌ه است. نکته قابل تامل د‌ر انهد‌ام موشک اسکاد‌ شلیک شد‌ه این است که سامانه پاتریوت عربستان اساسا آمریکایی و توسط تکنسین های آمریکایی نیز اد‌اره می شود‌. به عبارت بهتر باید‌ گفت ، این موشک توسط نیروهای آمریکایی رهگیری و منهد‌م شد‌.

چهارمین مرکز خرید‌ عربستان 

پس از مخابره اخبار گلوله باران نیروهای مرزی عربستان توسط قبایل یمنی و شبیخون های پیاپی به پایگاه های مستقر د‌ر منطقه جیزان این اولین بار بعد‌ از آغاز حملات نیروهای ائتلاف به یمن است که ابزار های د‌فاعی سنگین بر علیه سعود‌ی ها به کار گرفته می شود‌. هرچند‌ این موشک به هد‌ف اصابت نکرد‌ اما حکایت از آغاز یک عزم رسمی برای گسترش د‌رگیری با آل سعود‌ از سوی «انصار الله» د‌ارد‌ که تا کنون سابقه ند‌اشته است. همچنین باید‌ گفت این اولین مد‌اخله مستقیم نیروهای آمریکایی د‌ر عملیات «طوفان استوار» بر علیه «انصار الله» است.

«خمیس مشیط» یک شهر تجاری با 500 هزار نفر جمعیت د‌ر وسط استان عسیرِ عربستان است که از محل د‌شت های شرقی به کوههای حجاز د‌ر محل تلاقی واد‌ی عتود‌ به واد‌ی بیشة متصل می شود‌. «خمیس مشیط» یک شهر توریستی با آب و هوای معتد‌ل بود‌ که به د‌لیل وجود‌ بازارهای قد‌یمی ، چهارمین مرکز خرید‌ د‌ر عربستان سعود‌ی محسوب می شود‌. بنابراین به نظر می رسد‌ انتخاب این هد‌ف از سوی «انصار الله»، یک اقد‌ام هوشمند‌انه و ناقل یک پیام مهم به آل سعود‌ مبنی بر این است که د‌ر صورت تد‌اوم تجاوز به یمن اختلال د‌ر امور خاد‌م حرمین شریفین حد‌اقل بهایی است که باید‌ از سوی عربستان پرد‌اخت شود‌. 

د‌ر همین رابطه یک مقام عالی رتبه د‌ر یمن به خبرنگار المیاد‌ین د‌ر صنعا گفت: هد‌ف از شلیک موشک‌های اسکاد‌ به سوی عربستان هشد‌ار به ریاض بود‌ و امید‌واریم این هشد‌ار فهمید‌ه شود‌. وی با اشاره به اینکه موشک اسکاد‌ توسط ارتش شلیک شد‌ه نه گروه‌های مرد‌می ، تاکید‌ کرد‌ که هد‌ف تعیین شد‌ه برای موشک اسکاد‌ از لیست بلند‌ اهد‌افی که د‌ر اختیار ارتش یمن قرار د‌ارد‌، انتخاب شد‌. موشک شلیک شد‌ه یک پیام هشد‌ار بود‌ه که د‌ر صورت د‌ست نکشید‌ن سعود‌ی‌ها از حملات گزینه‌های زیاد‌ی د‌ر اختیار یمن است.
«النجم‌الثاقب» ، «شهاب3» و...

«خمیس مشیط» د‌ر حالی هد‌ف اولین موشک اسکاد‌ قرار گرفت که پیش از آن د‌ر روز 11 خرد‌اد‌ ماه شبکه المسیره وید‌ئویی از موشک های «زلزال» ساخت «انصار الله» پخش نمود‌ه بود‌ و البته پیش تر از آن نیز «انصار الله» موشک باران د‌و منطقه جیزان و نجران را بوسیله د‌و نوع موشک ساخت خود‌ با نامهای «النجم الثاقب» 1 و2 ، هد‌ف قرار د‌اد‌ه بود‌.
شلیک موشک‌های د‌ست‌ساز «النجم الثاقب» به عمق 70 کیلومتری غرب عربستان و اخبار مربوط به موشک‌های «زلزال» ، از یک تحول کیفی د‌ر جنگ با آل سعود‌ حکایت د‌ارد‌. چنانچه پیش از شلیک اخیر یک فروند‌ موشک اسکاد‌ پایگاه هوایی «ملک خالد‌» د‌ر نزد‌یکی «خمیس مشیط» نیز با انواع نامعلومی از موشک هد‌ف قرار گرفته بود‌ که از مرکز شلیک آن 120 کیلومتر فاصله د‌اشت و تا لحظه تنظیم این گزارش تعد‌اد‌ اصابت موشک به اهد‌اف سعود‌ی به 80 مورد‌ رسید‌ه است.

شبکه «المیاد‌ین» زلزال را د‌ر انواع 1، 2، 3 و 110 معرفی کرد‌ه و گزارش د‌اد‌ه که د‌ر واقع این موشک ایرانی و برد‌ از 150 تا 350 کیلومتر متغیر است. اشراف «انصار الله» به کوه‌های مرتفع «مران» که تا بالای شهر توریستی طائف کشید‌ه شد‌ه است، این امکان را د‌ر اختیار «انصارالله» قرار می‌د‌هد‌ که یکی د‌یگر از شهر های بزرگ عربستان را هد‌ف قرار د‌هد‌. این د‌ر حالی است که فرماند‌ه موشکی نیروی زمینی ارتش یمن نیز اعلام کرد‌ه که این فرماند‌هی به موشک‌های عراقی «الحسین» و «شهاب3» ایران مجهز و اگر تجاوزات اد‌امه یابد‌، این موشک‌ها، تمام مناطق عربستان- به‌جز مناطقی که د‌ر آن اماکن مقد‌س وجود‌ د‌ارند‌- را هد‌ف قرار خواهند‌ د‌اد‌ که برد‌ آن از644 تا 2000 کیلومتر متغیر است.

خانواد‌ه اسکادها

این اظهارات د‌ر حالی است که «عبد‌ ربه منصور» د‌ر د‌وره تسلط خود‌ بر د‌ولت تلاش کرد‌ه بود‌ تا سامانه های موشکی و د‌فاعی این کشور را از کار بیند‌ازد‌ ، اما با این وصف «احمد‌ العسیری» سخنگوی ائتلاف کشورهای عربی د‌ر گفت‌وگو با شبکه خبری «العربیه»، تخمین زد‌ که جنبش انصار الله یمن د‌ست کم 300 موشک اسکاد‌ متعلق به ارتش یمن را د‌ر اختیار د‌ارد‌. 

این موشک ها پیش تر از سوی صد‌ام به د‌ولت این کشور تحویل شد‌ه بود‌ه است. البته این موشک‌ها ساخت شوروی و تاریخ ساخت آنان به د‌هه50 باز می‌گرد‌د‌. فرماند‌هان حوثی د‌ر حالی تاکید‌ د‌ارند‌ که 3 فروند‌ د‌یگر از این اسکاد‌ ها د‌ر استان صعد‌ه آماد‌ه شلیک شد‌ه است که اطلاعات د‌یگری نیز د‌رباره کیفیت این اسکاد‌ ها منتشر شد‌ه است. این اطلاعات حکایت از این د‌ارد‌ که احتمالا انصار الله انواع بی ، سی و د‌ی از موشک های 11 متری اسکاد‌ را د‌ر اختیار د‌ارد‌ که برد‌ موثر آنها بیش از300 کیلومتر است. 

بنابراین به نظر می رسد‌ با تغییر راهبرد‌ د‌فاعی نیروهای «انصار الله» به زود‌ی شاهد‌ تغییر د‌ر ماهیت نبرد‌ بین مجاهد‌ان یمنی و متجاوزان سعود‌ی خواهیم بود‌ که د‌امنه آن می‌تواند تا‌ ریاض اد‌امه یابد‌ و حیات حکومت سعود‌ی را با چالش جد‌ی روبرو کند‌.


منبع:هفته‌نامه یالثارات الحسین(ع)


دوشنبه 94 خرداد 25 توسط ali ahani | نظر بدهید

«یکتا» جبهه جدید سوم تیری ها منهای انحراف

 
سخنران اصلی همایش اعلام موجودیت این جبهه، آیت الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز است.
جبهه جدید اصولگرایان برای ساماندهی به بدنه ناامید از رفتارهای محمود احمدی نژاد فردا آغاز به کار می کند. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، جبهه «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» با محوریت برخی از اعضای کابینه دولت نهم و دهم فردا اعلام موجودیت می کند و اعضای محوری و اصلی آن مشخص خواهند شد.

بر اساس پیگیری های خبرنگار پارس، سخنران اصلی همایش اعلام موجودیت این جبهه، آیت الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز است. 

بعد از اینکه محمود احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری فاصله خود با جریان اصلی انقلاب را بیشتر نمود و رفتارهای مانند خانه نشینی 11 روزه و حمایت از جریان انحرافی را با وجود هشدارهای اصولگرایان مخصوصا طیف تحول خواهان ادامه داد، جمعیت جوان انقلابی که به وی امید زیادی داشتند مایوس شدند. لذا گروههای مختلفی از جریان نیروهای انقلاب درصدد ساماندهی و در صحنه نگه داشتن این جوانان انقلابی برآمدند. در ابتدا گروه جبهه پایداری تلاش کرد این وظیفه را ایفا نماید که توانست در بخشهایی موفق شود ولی به دلیل برخی موضع گیری ها این موفقیت استمرار پیدا نکرد. در روزهای اخیر جبهه «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» که با نام مخفف «یکتا» در محافل رسانه ای از آن یاد می شود تلاش می کند مسیر ساماندهی بخشی از نیروهای انقلاب را بر عهده بگیرد. اینکه چه مقدار موفقیت به دست می آورد فعلا در مرحله برنامه ریزی هستند و باید منتظر ماند.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، «فعلا» دبیرکل برای این جبهه انتخاب نخواهد شد و تشکیلات، کاملا به صورت شورایی اداره می شود. همچنین بر اساس تصمیم هیات موسس، جبهه «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» کاملا در فرایند وحدت جریان اصولگرایی حضور خواهند داشت. 

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم به عنوان دبیر جبهه «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی»، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم فعلا امور اجرایی و احتمالا دبیر اجرایی «یکتا» خواهند بود. مدیریت برگزاری همایش فردا نیز بر عهده محمد عباسی قرار گرفته است.

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم نیز وظیفه امور رسانه، تبلیغات و روابط عمومی و لطف‌الله فروزنده معاون منابع انسانی و معاون پارلمانی دولت دهم، راهبردهای آتی و برنامه های ساماندهی و چگونگی حضور انتخاباتی جبهه «یکتا» را عهده دار خواهند بود.

جبهه «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» فردا دوشنبه 25 خرداد ساعت 16 در مجتمع فرهنگی شهدای هفت‌تیر با محوریت برخی از اعضای کابینه دولت نهم و دهم و برخی نمایندگان مجلس اعلام موجودیت می‌کند.

اسامی برخی از اعضای هیات موسس به شرح ذیل است:

1- حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم

2- فریدون عباسی دوانی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دهم

3- محمد مهدی زاهدی وزیر علوم و تحقیقات دولت نهم

4- کامران دانشجو وزیر علوم و تحقیقات دولت دهم

5- سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم

6- محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت دولت دهم

7- مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهد دولت دهم

8- محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم

9- مصطفی محمد نجار وزیر دفاع دولت نهم و وزیر کشور دولت دهم

10- لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم

11- علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم

12- ابراهیم عزیزی معاون توسعه و برنامه ریزی دولت نهم

13- اسدالله عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم


دوشنبه 94 خرداد 25 توسط ali ahani | نظر بدهید

روحانی نان مردم هم به تحریم گره زد

 
یقینا اگر تولید کاسته شد دست ما به بیگانه دراز می‌شود و اگر تولید ما کاسته شد حتی برای نان شب هم نیاز داریم گندم را از خارج وارد کنیم.
فارس: حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر امروز در جمع مردم خراسان شمالی در ورزشگاه تختی این شهر، با تاکید بر اینکه نخواهیم گذاشت تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران ادامه یابد، اظهار کرد: ما در تهران و بجنورد نمی‌نشینیم و شعار بدهیم بلکه در همان مرکزی که به ناحق علیه ما قطعنامه وضع کرده است، پیگیری می‌کنیم و همان جا تحریم‌ها را لغو خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ملتی می‌خواهیم که همان‌طور که به ارزش‌های اسلامش، اخلاقش و معنویتش احترام می‌گذارد، شاد و سرزنده نیز باشد، افزود: امروز دو سال از انتخابات 92 در 24 خرداد می‌گذرد و مردم به دولتی که چشم‌اندازش امید، برنامه‌اش تدبیر و روشش همواره اعتدال است، رای دادند.

روحانی خطاب به مردم بیان داشت: شما حماسه بزرگی را در دو سال پیش در این سرزمین آفریدید و با حضور خود در پای صندوق آرا ثابت کردید که این ملت عاشق نظام جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی است و انتخاب خود را با صندوق آرا در جامعه خود و به جهانیان نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه 24 خرداد دو سال پیش ملت ایران اعلام کرد که مسیری را انتخاب می‌کند که در آن مسیر همه اقوام متحد و کنار یکدیگر هستند، تصریح کرد: ما مسیری را انتخاب می‌کنیم که شیعه و سنی، ترک و ترکمن، عرب و لر، همه و همه زیر پرچم اسلام و زیر پرچم ایران دست به دست هم داده و برای توسعه ایران با دولت همدل و هم‌زبان هستند.

* برای رسیدن به رونق اقتصادی همه باید کمک کنند

رئیس جمهور تاکید کرد: در روز 24 خرداد دو سال پیش به همه اعلام کردیم که در این سرزمین ما به فرهنگ، افکار و سلیقه‌های یکدیگر احترام می‌گذاریم و آستانه تحمل را بالا و بالاتر می‌بریم.

وی افزود: این جناح یا آن جناح، این حزب یا آن حزب، این قومیت یا آن قومیت و این لهجه و گویش یا آن لهجه تفاوتی ندارد و همه به دنبال یک هدف هستیم و آن هم پیشرفت سریع و همه‌جانبه ایران اسلامی است.

روحانی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم از رقبا، همسایگانمان و دیگر کشورهای در حال توسعه پیشی بجوییم، گفت: اگر می‌خواهیم به پیشرفت و قله‌های ترقی دست پیدا کنیم باید متحد باشیم، دست به دست هم دهیم، اختلافات را کنار بگذاریم و همه به هم کمک کنیم تا در این کشور رونق اقتصادی آغاز شود.

* 8 میلیارد دلار مواد غذایی کمتر وارد کردیم

رئیس هیئت دولت با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در سنوات گذشته و مقایسه آن با دولت یازدهم گفت: طبق آمار ما 8 میلیارد دلار مواد غذایی کمتر وارد کردیم.

وی با یادآوری اینکه روزی که این دولت کار خود را آغاز کرد از رشد و رونق اقتصادی خبری نبود، گفت: آمار اقتصادی نشان می‌داد که در سال 91 رشد اقتصادی کشور نزدیک منفی هفت درصد بوده و این یعنی رکود عمیق بر اقتصاد حاکم بود، حتی در سال 92 هم باز رشد منفی بود یعنی ادامه رکود را داشتیم.

روحانی با بیان اینکه در چنین وضعیتی روز به روز تولید کاسته می‌شد، تصریح کرد: یقینا اگر تولید کاسته شد دست ما به بیگانه دراز می‌شود و اگر تولید ما کاسته شد حتی برای نان شب هم نیاز داریم گندم را از خارج وارد کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در سال 92 میلیون‌ها تن گندم وارد کشور شد، اما در سنوات گذشته میزان واردات گندم کاهش یافت و امسال هم به حول و قوه الهی و برنامه‌ریزی دولت کمتر از سال قبل واردات گندم داشتیم.

وی تاکید کرد: نیازمندی کشاورزی کشور در طول سال 92 و 93 به خارج کاهش پیدا کرده و روی پای خود ایستاده‌ایم، همچنین در این مدت 8 میلیارد دلار مواد غذایی کمتر وارد کردیم و این به معنای آن است که کشور در مسیر تولید حرکت کرده ‌است.

روحانی اضافه کرد: تعداد تراکتورها، کمباین‌ها و ماشین‌آلات راهسازی و کشاورزی روز به روز افزایش پیدا می‌کند که این به معنای حرکت کشور در مسیر توسعه و رشد است.

* بیگانگان زنجیر نابجای تحریم بر پای ملت انداخته‌اند

مقام ارشد اجرایی کشور با اشاره به اینکه امروز بالاترین مشکل اجتماعی‌ کشور بیکاری است، گفت: باید حرکتی از نو آغاز کنیم، ما قادر هستیم کشور را در مسیر حرکت و توسعه قرار دهیم، اما دیگران آمده‌اند در مسیر مسابقه بر پای ملت ما زنجیر نابجای تحریم انداخته‌اند که نخواهیم گذاشت این وضعیت ادامه پیدا کند.

وی بیان داشت: همه مردم ایران بدانند که هر مشکلی که برای این ملت است برای حقوق این ملت است و ما دست به دست هم داده‌ایم و از 24 خرداد 92 به جلو پیش می‌رویم.

روحانی با یادآوری اینکه دست به دست هم خواهیم داد و با یگانگی، اتحاد، وحدت و انسجام ملی، با حمایت مقام معظم رهبری، با اتکا به خداوند متعال و با حمایت امام زمان (عج)، نخواهیم گذاشت بیگانگان ظلم و جنایت تحریم را ادامه دهند، اضافه کرد: نخواهیم گذاشت حقوق ملت ایران پایمال شود و مواد خوراکی مورد نیاز مردم گران‌تر به دست آنها برسد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به ما ظلم شده و زنجیر تحریم را برای ملت ایران آماده کردند، اظهار کرد: شما ملت بدانید هر جنسی که از خارج به دست شما رسیده 10 تا 15 درصد گران‌تر به دست شما رسیده است.

وی اظهارنظر برخی افراد درباره تحریم‌ها را یادآور شد و گفت: آن‌ها که می‌گویند تحریم مهم نیست گویی از جیب مردم بی‌خبرند.

روحانی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که می‌گویند ما در برابر بیگانگان نباید بایستیم و در برابر 1+5 با قامتی رشید و با دیپلمات‌های کارآزموده نباید مذاکره کنیم، گویی از زندگی مردم بی‌خبرند.

وی تاکید کرد: به حول و قوه الهی با هدایت‌های رهبری معظم انقلاب با حمایت شما مردم بزرگ هم در داخل ایران غنی‌سازی خواهیم کرد و هم چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آوریم.

دولت همه امور را در شرایط تحریم انجام داده است

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم در شرایط تحریم به فکر دریاچه‌های خشک و رودخانه‌های بزرگ کشور افتاد، ادامه داد: در شرایط تحریم شرایط بنزین و گازوئیل مصرفی را از لحاظ کیفیت اصلاح کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اهتمام دولت در حوزه توسعه و عمران کشور بیان داشت: در این شرایط پروژه قطار سریع‌السیر را در ایران آغاز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: نخواهیم گذاشت قامت رشید ملت بزرگ ایران ذره‌ای در برابر فشار دشمنان خم شود و در این 22 ماه شاهد هستیم که ملت بزرگ ما در برابر همه فشارها ایستادگی کرده است.

به گفته روحانی در طول 22 ماه گذشته صدها هزار هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش آبیاری مدرن قرار گرفته، به نحوی که این طرح تنها در خوزستان و ایلام در سطح 177 هزار هکتار اجرا شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در استان خراسان شمالی برای مدرن کردن آبیاری کشاورزی 60 میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در طول یک سال گذشته بیش از 3 هزار و 900 پزشک متخصص به استان‌های محروم و نقاط دور افتاده اعزام کرده‌ایم که این تعداد پزشک متخصص در 24 ساعت شبانه‌روز در این مناطق حضور دارند و برای درمان مردم تلاش می‌کنند.

روحانی با یادآوری اینکه هزارها خانه بهداشتی را ساخته و یا تجهیز کرده‌ایم، گفت: در این مدت برای آسودگی بیشتر بیمارانمان نزدیک به 11 میلیون نفر از حاشیه شهرها را زیر پوشش خدمات درمانی قرار داده‌ایم و همچنین 9 میلیون و 200 هزار نفر زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند و 11 میلیون نفر را زیر پوشش حمایت امنیت غذایی قرار دادیم.

وی در بخش دیگری با اشاره به لزوم شاد بودن مردم گفت: ما با شادی و نشاط مردم مخالف نیستیم، ما به روزش خوشحالی می‌کنیم، به روزش هم اشک می‌ریزیم؛ در 19 رمضان و 21 رمضان اشک می‌ریزیم و 15 رمضان شادی می‌کنیم و ما ملتی رشید، شاد، بزرگ و فرهنگ‌دوست هستیم.

رئیس هیئت دولت با یادآوری اینکه موسیقی، فرهنگ، ادب و شعر از سرزمین ایران و خراسان به کل منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و دیگر جاها رسوخ پیدا کرده است، گفت: شادی ملت، اشتغال، رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی ملت را توأمان می‌خواهیم و علاوه بر آن سانترفیوژ را نیز می‌خواهیم.

روحانی تاکید کرد: همه آنچه که حق ما است را می‌خواهیم و برای احقاق حقوقمان قیام کرده‌ایم.

رئیس جمهور خطاب به جمعیت حاضر یادآور شد: امروز نشاط و شادی‌تان همان نشاط روز 22 خرداد سال 92 است؛ در روز 22 خرداد 92 زمانی که به بجنورد آمدم، دیدم در آن روز جمعیت زیادی به مراسم آمده بودند و حتی پایه محل سخنرانی به دلیل ازدحام جمعیت شکست.

*25 پروژه با 570 میلیارد تومان اعتبار در خراسان شمالی عملیاتی می‌شود

رئیس جمهور با برشمردن طرح‌های سفر به خراسان شمالی اظهار کرد: در این زمینه 25 پروژه با 570 میلیارد تومان تصمیم‌گیری، اجرا و عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها در سال 94 و 95 و برخی از آنها در اوایل سال 96 با حمایت مردم و با تلاش مسئولان، اجرایی و عملیاتی خواهد شد، گفت: نخستین طرح تکمیل بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان به طول 250 کیلومتر است که مجموعاً نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار دارد.

روحانی تصریح کرد: اصلاح، تکمیل و روکش‌های مورد نیاز 660 کیلومتر راه‌های روستایی ان‌شاءالله تا پایان سال 95 با اعتبار 100 میلیارد تومان اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

رئیس هیئت دولت با بیان اینکه طرح بسیار مهم راه‌آهن بجنورد - اسفراین و اسفراین به جوین و اتصال به راه‌آهن سراسری از دیگر طرح‌های سفر است، گفت: البته این طرح اعتبار بسیار سنگینی معادل یک‌هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

روحانی افزود: همچنین 13 نقطه حادثه‌خیز در این استان وجود دارد که اصلاح همه این نقاط در سال 94 و 95 اجرا خواهد شد، همچنین فرودگاه بجنورد که احتیاج به تکمیل دارد اعتبارات آن تامین خواهد شد.

وی از نگاه ویژه دولت به بخش سلامت استان هم خبر داد و یادآور شد: بیمارستان 218 تختخوابی شیروان با 29 میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال 95 تکمیل و بیمارستان 66 تختخوابی جاجرم و گرمه نیز با 20 میلیارد تومان اعتباری که نیاز دارد تا پایان امسال عملیاتی می‌شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: علاوه بر این روستاهایی که تاکنون گازرسانی نشده 75 نقطه است که تا پایان سال 95 در همه آنها این طرح‌ها عملیاتی می‌شود.

وی گفت: 80 مدرسه در استان وحود دارد که از لحاظ ساختمانی خشتی و گلی و نامناسب است که در سال 94 و 95 تکمیل و با ساختمان‌های جدید جایگزین خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه در زمینه مسئله آبرسانی در بجنورد طرح آبرسانی با 35 میلیارد تومان اعتبار تا اوایل سال 95 انجام خواهد شد، اظهار کرد: با این طرح هم کیفیت آب افزایش می‌یابد و هم برخی از بخش‌ها دارای آب می‌شوند.

وی اختصاص 50 میلیارد تومان برای سد چندیر را هم یادآور شد و ادامه داد: 17 طرح فاضلاب در استان دنبال خواهد شد که فاضلاب اسفراین در سال 94 تکمیل می‌شود، همچنین 12 مجتمع آبرسانی روستایی با 45 میلیارد تومان اعتبار تکمیل خواهد شد.

روحانی همچنین از آغاز عملیاتی اجرایی واحد جدید پتروشیمی در بجنورد در این سفر استانی خبر داد و گفت: در بخش صنعت ان‌شاءالله واحد جدید پتروشیمی با اعتبار 700 میلیون دلار از طریق تامین اجتماعی آغاز به کار خواهد کرد که بزرگ‌ترین واحد صنعتی در استان خواهد بود.

وی حمایت از کشت گلخانه‌ای به منظور بهره‌وری آب، اختصاص 5.5 میلیارد تومان برای دانشگاه علوم بجنورد، اختصاص 110 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای چهار هتل نیمه‌تمام را از دیگر برنامه‌های دولت عنوان کرد و یادآور شد: مجموعا 25 پروژه در استان با 570 میلیارد تومان تصمیم‌گیری، اجرا و عملیاتی خواهد شد.


دوشنبه 94 خرداد 25 توسط ali ahani | نظر بدهید





 

  

 

 

 

 

 

 

کل بازدید : 127076
بازدید امروز :7
بازدید دیروز : 21
تعداد کل پست ها : 717

 

دانشنامه عاشورا

 

پایگاه جامع عاشورا
ابزار و قالب وبلاگ
قطره و دریا
عِــطـر ظــهــور
شاید سخن حق
شین مثل شعور
بنارانه
خورشید تابنده عشق
لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی)
دلتنگ...
اهالی بصیرت
مهدی مشکات ـ شعرونظر
پژواک
اجتماعی
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
حجت البالغه
قطره ای ازدریا
قافیه های سرگردان
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
حبیبی حسین
چشمـــه ســـار رحمــت
سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز)
هم رنگــــ ِ خـــیـــآل
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
بی سواد
بادصبا
آقاسیدبااجازه...
ما تا آخرایستاده ایم
شبکه ما
ابـــــــــــرار
اتمام نعمت واکمال دین یعنی شیعه بودن
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
"یا صاحب الزمان"
صدای پای زندگی
.:گـــــمـــــــنـامی بــــجـــــوی:.
کشاورزی درنگاه توسعه
سرباز کوثر
مشکات نور الله
مهدی یاران
چهارفصل
نقش برتر پارس
حقیقت
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
عفاف و حجاب
مکنون
  • صفحه اصلی
  • پست الکترونیک
  • آرشیو وبلاگ
  • پیام رسان
  • مطالب پیشین
    آرشیو مطالب

    ویرایش
    وصیت شهدا
    وصیت شهدا
    آمار و اطلاعات

    بازدید امروز :7
    بازدید دیروز :21
    کل بازدید :127076
    تعداد کل یاد داشت ها : 717
    آخرین بازدید : 103/2/8    ساعت : 8:6 ص
    درباره وبلاگ
    ویرایش
    لینک دوستان
    ویرایش
    آمار و اطلاعات

    بازدید امروز :7
    بازدید دیروز :21
    کل بازدید :127076
    تعداد کل یاداشته ها : 717
    103/2/8
    8:6 ص

    کد ساعت

  • کاناپه
  • مشخصات مدیروبلاگ
     
      ali ahani[2]



    خبر مایه
    لوگوی دوستان
     
    پیوند دوستان
     
    قطره و دریا عِــطـر ظــهــور شاید سخن حق شین مثل شعور بنارانه خورشید تابنده عشق لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی) دلتنگ... اهالی بصیرت مهدی مشکات ـ شعرونظر پژواک اجتماعی بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن سرباز ولایت حجت البالغه قطره ای ازدریا قافیه های سرگردان سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام حبیبی حسین چشمـــه ســـار رحمــت سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز) هم رنگــــ ِ خـــیـــآل ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی بی سواد بادصبا آقاسیدبااجازه... ما تا آخرایستاده ایم شبکه ما ابـــــــــــرار اتمام نعمت واکمال دین یعنی شیعه بودن شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ "یا صاحب الزمان" صدای پای زندگی .:گـــــمـــــــنـامی بــــجـــــوی:. کشاورزی درنگاه توسعه سرباز کوثر مشکات نور الله مهدی یاران چهارفصل نقش برتر پارس حقیقت پاتوق دختر و پسرای ایرونی عفاف و حجاب مکنون
    قالب وبلاگ